صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۶۲۸

 پیام‌های یک سفر

پایگاه بصیرت / سیدرضی عمادی
قصد داریم در این نوشتار سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه، علل اهمیت و پیام‌های سفر را بررسی کنیم. 
 
علل اهمیت 
1ـ سفر پس از ۱۳ سال 
آخرین بار محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ به دمشق سفر کرد. از سال ۱۳۸۹ که سوریه وارد دوره جنگ با تروریست‌های مورد حمایت محور عربی/ عبری/ غربی/ ترکی شد، بشار اسد دو بار به تهران سفر کرد؛ اما رئیس‌جمهور سابق ایران هیچ سفری به دمشق نداشت. سفر سیدابراهیم رئیسی به دمشق در ادامه راهبرد سیاست همسایگی دولت جدید و بیان‌کننده اهمیت سوریه برای جمهوری اسلامی ایران است.
 
2ـ همزمان با تحولات بزرگ
یکی دیگر از دلایل اهمیت سفر رئیسی به دمشق، همزمانی این سفر با تحولات جاری و جدید در منطقه غرب آسیا است. این سفر با احیای روابط ایران و عربستان و تلاش کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی برای احیای روابط با سوریه همزمان شده است. اگرچه سوریه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت راهبردی دارد، اما سفر اخیر رئیس‌جمهور با تحولات مثبت در روابط کشورهای اسلامی با هم پیوستگی دارد. از سوی دیگر، این سفر با ناآرامی‌ها و هرج و مرج بی‌سابقه در اراضی اشغالی همزمان شده است. در حالی که بحران در اراضی اشغالی همچنان روند صعودی دارد، انسجام و یکپارچگی میان بازیگران محور مقاومت در بالاترین سطح قرار دارد و این سفر و حمایت رئیس‌جمهور ایران از سوریه نیز بیان‌کننده این انسجام است. رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» در آستانه سفر خود گفت: «این سفر روابط با سوریه و سایر متحدانش از جمله حزب‌الله لبنان را تثبیت کرده و توسعه خواهد
 داد.»
 
3ـ بازسازی پساتروریسم
یکی دیگر از موارد اهمیت سفر رئیسی به سوریه این است که این سفر در دوره پساتروریسم و دوره بازسازی این کشور انجام شد. اکنون با تثبیت موقعیت نظام سوریه و شکست تروریست‌ها و حامیان‌شان، دولت دمشق به دنبال بازسازی این کشور است. کشورهایی که طی یک دهه گذشته حمایت همه‌جانبه‌ای از تروریست‌ها و معارضان سوری داشتند، اکنون سعی دارند در بازسازی سوریه مشارکت کنند.
 
پیام‌ها
سفر رئيس‌جمهور کشورمان به سوریه سه پیام مهم نیز دارد. پیام نخست اینکه، جمهوری اسلامی ایران به گسترش روابط با کشورهای دوست و هم پیمان خود متعهد است. پیام دوم اینکه، جمهوری اسلامی ایران از احیا و توسعه روابط سوریه با دیگر کشورهای منطقه هم استقبال و هم حمایت می‌کند. پیام سوم اینکه، جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مقابل حملات رژیم اشغالگر قدس حمایت خواهد کرد. در واقع، این مهم‌ترین پیام سفر و نوعی هشدار به تل‌آویو است. 
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات